středa 7. ledna 2015

Insomnia

Tento příspěvek mám v plánu delší dobu a budu se snažit co nejméně rozepisovat a jít přímo k věci ( ha! to určitě ). Měla jsem ale zvláštní potřebu se s tímto problémem svěřit ve snaze, že v tom nejsem sama a možná také někdo pochopí, že v tom není sám. Tyto neduhy se u mě vyskytují vždy v obdobích, která jsou pro mě psychicky náročná - zkouškové období, hodně práce, problémy všech druhů...

Nespavost, Insomnia, říkejme tomu jak chceme. Význam je a bude vždy stejný.




Můj problém nespočívá v tom, že by jsem byla sova a dobrovolně jsem ponocovala do ranních hodin a byla nepoužitelná přes den. Snažím se právě o opak.
Nemám nějaký odpor ke spaní, miluji to a je to pro mě nejlepší forma odpočinku. Jsem takový mědvěd. Někdo opočívá při vaření uklízení, sportu, procházkách...já odpočívám v postýlce :).

Jak jsem již zmínila, tyto problémy nastávají v případech, kdy jsem " vyčerpaná ". Ve většině případů se jedná o psychickou únavu, ale samozřejmě když jsem přetažená po dlouhém dni na nohou, problém je to stejný.

Důvod proč nespím je poměrně jednoduchý - " Nejsem schopná utřídit své myšlenky a uklidnit hlavu ". Uvedu Vám příklad ze zkouškového období, kdy se celé dny učím, vyřízená jako žádost na byt se odeberu do pelechu, že si odpočinu, uvelebím se, ležím pohodlně, nic mi nevadí, zavřu oči....a začnu přemýšlet a opakovat si učivo v hlavě.
Ležím, v hlavě mi buší a mozek šrotuje a přeříkává si: co jsem se našprtala, opakuje definice, říkáme si co je třeba další den udělat, co si vzít na sebe, jaké jídlo si uvařím, co si musím zopakovat a jak udělat věci jinak, atd. Je to docela sranda prvních 5 minut - po 5ti hodinách když vím, že za 3 hodiny mám vstávat a dalších 12 hodin fungovat..to zase taková bžunda není.



Jsou dny, kdy se spánek nedostaví vůbec a je jich třeba více po sobě. Naštěstí se to ale nestává pravidelně a většinou se alespoň pár hodin v týdnu vyspím. Někdy naspím za týden 20 hodin, 12 hodin, někdy 5.

Pravděpodobně nejhorší období mého života bylo minulý rok měšíce říjen/listopad, kdy jsem psala projekt k mé stáži v Ghaně a připravovala se na obhajobu a k tomu jsem líčila klientky a chodila normálně do práce. Bylo to pro mě nejvíc psychicky náročné období, kdy mě rozbrečelo třeba i to, že  mi došla šťáva na pití.

Samozřejmě jakmile byl projekt napsán, odevzdán a obhájen - nespavost zmizela a já zase najela na svůj osvědčený režim a začala normálně spát. Trochu bojuji se vstáváním a vedu se sebou neustálý konflikt - ruku na srdce, komu se dobrovolně chce vylézt z pelíšku v 8, když máte volný den a být produktivní? :-P Samozřejmě když mám ten den povinnosti: školu, práci, povinnost, tak vylítnu jako namydlený blesk..zase aby to nevyznělo, že jsem totální flink.

K lékům na spaní /uklidnění jsem se zatím moc neodvážila přiblížit, protože nevím jak mé tělo bude reagovat, jaké mohou být vedlejší účinky. Omámená po ulici v pyžamu někde lítat nechci a po pravdě mám strach z jejich návykovosti.

Co se mi zatím osvědčilo je aplikace SLEEPING PILLOW kde je možnost výběru uklidňující hudby ( praskání ohně, bublání potůčku, déšť,...), nebo si namixovat vlastní uspávací ukolébavku. Já si osobně frčím na hustém dešti a praskání polínek v ohni :). Aby jsem si v hlavě uvědomila, že se jde do pelíšku, mám na nočním stolku sprej od The Body Shop na spaní. Je to DREAM SLEEP DREAMY PILLOW & BODY MIST s výtažky z různých bylinek a esenciálních olejů.



Jsou dny, kdy našplíchám sprej na polštář a okolo sebe, zapnu SLEEPING PILLOW a do 10ti minut jsem tuhá jako špalek a do rána se neprobudím. Jsou zase dny, kdy je problém a nic nezabírá. Holt jsem zatím neobjevila páku na tento neduh a jak nespavost ovlivnit. S hrůzou očekávám stres z přibývajích zkoušek, kdy budu jako zombie a brečet nad rozlitým mlíkem.

Pokud máte stejný nebo podobný problém, tak Vám držím palce ať se vše v lepší obrátí:)

P.S: Nezapomeňte kouknout na můj Instagram KLIK , kde právě běží Giveaway.

Pac a pusu

V.

3 komentáře:

  1. Tak toto znam moc dobre, kdyz jsem chodila do hodne psychicky narocneho zamestnani, kdy jsem byla v zaprahu 10h denne a treba i bez poradne prestavky, byla jsem tak pretazena, ze jsem taky nedokazala usnout. Bylo to peklo! Za cely tyden jsem spala normalne tak dva dny. Kdyz uz jsem byla hodne ko, dala jsem si vecer sklenicku cervenyho a nejaky tucnejsi jidlo a to se mi spalo lip. Ve dne jsem byla jako zombie, ale musela zase podavat 100% vykon. Zachranilo me az tehotenstvi, kdy jsem pak usnula lusknutim prstu :-) ted je mi soufl jen si na to vzpomenu. Drzim pesti, at se tvoje problemy brzy vyresi a spis zase jako miminko, ta psychika fakt dela hodne :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za upřímný komentář. Peklo to je a nejvíc mi to rozhazuje můj denní režim, protože když nespím v noci, usnu přes den a zase mám problém spát v noci. No prostě hrůza. Vše je to v hlavě, tak snad se to brzy srovná :)

      Vymazat
  2. Taky to znám.. Nejhorší je, když vím, že třeba mi zbývají jen 2-3 hodiny do vstávání a já prostě nemůžu zabrat.. To je taková bezmoc a zoufalost.. :( Vždycky se snažím nějak vypnout a vůbec na nic nemyslet.. Občas to pomůže a cítím, jak padám do hlubokého spánku a v tu chvíli je důležité, aby mě nic nenapadlo a opravdu jsem do toho spánku spadla..

    Zkoušela jsem čaje, mléko atd., ale nic moc nepomáhalo..

    Docela mi pomáhá si třeba večer dát víno/Frisco..prostě nějaký alkohol, po tom usínám docela rychle...

    A.

    OdpovědětVymazat